Psychological evaluation instruments in social skills

Raquel Storck Bender, Prisla Ücker Calvetti

Resumo


The psychological evaluation in social skills helps the psychologist to inquire in the patient the existence or absence of deficits in this area. This aspect can facilitate the planning of intervention strategies that can be used. This study performed a systematic review in search of scientific productions that approach the psychological evaluation instruments in social skills, on the basis of MEDLINE, SciELO and BVS/BIREME. The survey selected 31 articles related to the various stages of the human development in children, teenagers and adults. The results indicated that the biggest advance in the social skills evaluation area occurred in the last five years and that all the evaluated instruments in the studies got favorable outcomes. However, it’s still necessary to enlarge the social skills evaluation for the planning of future intervention in contexts of prevention to treatment.

Texto completo:

PDF

Referências


Angélico, A. P., Crippa, J. A. S., & Loureiro, S. R. (2012). Utilização do Inventário de Habilidades Sociais no diagnóstico do Transtorno de Ansiedade Social. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25 (3), 467-476.

Anme, T., Shinohara, R., Sugisawa, Y., Tong, L., Tanaka, E., Watanabe, T., Onda, Y., Kawashima, Y., Hirano, M., Tomisaki, E., Mochizuki, Y., Morita, K., Gan-Yadam, A., Yato, Y., Yamakawa, N., & Japan Children’s Study Group. (2010). Interaction Rating Scale (IRS) as an evidence-based practical index of children’s social skills and parenting. Journal of Epidemiology and Community Health, 20 (Suppl 2), 419-426.

Bandeira, M., Costa, M. N., Del Prette, Z. A. P., Del Prette, A., & Gerk-Carneiro, E. (2000). Qualidades psicométricas do Inventário de Habilidades Sociais (IHS): estudo sobre a estabilidade temporal e a validade concomitante. Estudos de Psicologia, 5 (2), 401-419.

Bandeira, M., Del Prette, Z. A. P., Del Prette, A., & Magalhães, T. (2009). Validação das escalas de habilidades sociais, comportamentos problemáticos e competência acadêmica (SSRS-BR) para o Ensino Fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 25 (2), 271-282.

Bartholomeu, D., Silva, M. C. R., & Montiel, J. M. (2011). Teste de Habilidades Sociais para crianças: evidências psicométricas de uma versão inicial. Psico-USF, 16 (1), 33-43.

Bolsoni-Silva, A. T., Marturano, E. M., & Loureiro, S. R. (2009). Construction and validation of the Brazilian Questionário de Respostas Socialmente Habilidosas Segundo Relato de Professores (QRSH-PR). The Spanish Journal of Psychology, 12 (1), 349-359.

Bolsoni-Silva, A. T., & Loureiro, S. R. (2010). Validação do Roteiro de Entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P). Avaliação Psicológica, 9 (1), 63-75.

Bolsoni-Silva, A. T., Marturano, E. M., & Loureiro, S. R. (2011). Estudos de confiabilidade e validade do Questionário de Respostas Socialmente Habilidosas Versão para Pais (QRSH-Pais). Psicologia: Reflexão e Crítica, 24 (2), 1-9.

Butterworth, T. W., Hodge, M. A., Sofronoff, K., Beaumont, R., Gray, K. M., Roberts, J., Horstead, S. K., Clarke, K. S., Howlin, P., Taffe, J. R., & Einfeld, S. L. (2014). Validation of the emotion regulation and social skills questionnaire for young people with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44 (7), 1535-1545.

Caballo, V. E. (2012). Manual de avaliação e treinamento das habilidades sociais. São Paulo: Santos.

Carballo, J. L., Pérez-Jover, M. V., Espada, J. P., Orgilés, M., & Piqueras, J. A. (2012). Propiedades psicométricas de la Escala Multidimensional de expresión social para la evaluación de habilidades sociales en el contexto de Internet. Psicothema (Oviedo), 24 (1), 121-126.

Conselho Federal de Psicologia (1962). Lei nº 4.119 de 27 de agosto de 1962. Brasília, DF.

Conselho Federal de Psicologia (2003). Resolução nº 002 de 24 de março de 2003. Brasília, DF.

Conselho Federal de Psicologia (2013). Cartilha Avaliação Psicológica. Brasília, DF.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2002). Avaliação de habilidades sociais de crianças com um inventário multimídia: indicadores sociométricos associados a frequência versus dificuldade. Psicologia em Estudo, 7 (1), 61-73.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2008). Psicologia das habilidades sociais: terapia, educação e trabalho. Petrópolis: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., Villa, M. B., Freitas, M. G., & Del Prette, A. (2008). Estabilidade temporal do Inventário de Habilidades Sociais Conjugais (IHSC). Avaliação Psicológica, 7 (1), 67-74.

Del Prette, Z. A. P., Rocha, M. M., Silvares, E. F. M., & Del Prette, A. (2012). Social skills and psychological disorders: converging and criterion-related validity for YSR and IHSA-Del-Prette in adolescents at risk. Universitas Psychologica, 11 (3), 941-955.

Del Prette, Z. A. P., Teodoro, M., & Del Prette, A. (2014). Social skills of adolescents: convergent validity between IHSA-Del-Prette and MESSY. Estudos de Psicologia, 31 (1), 15-23.

Eslami, A. A., Mazaheri, M. A., Mostafavi, F., Abbasi, M. H., & Noroozi, E. (2014). Farsi version of Social Skills Rating System-Secondary Student Form: cultural adaptation, reliability and construct validity. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 8 (2), 97-104.

Freitas, L. C., & Del Prette, Z. A. P. (2010). Validade de critério do Sistema de Avaliação de Habilidades Sociais (SSRS-BR). Psicologia: Reflexão e Crítica, 23 (3), 430-439.

Ipiña, M. J., Molina, L., & Reyna, C. (2010). Estructura factorial y consistencia interna de la escala MESSY (versión docente) en una muestra de niños argentinos. Suma Psicológica, 17 (2), 151-161.

Ipiña, M. J., Molina, L., & Reyna, C. (2011). Propiedades psicométricas de la Escala MESSY (versión autoinforme) en niños argentinos. Revista de Psicología, 29 (2), 245-264.

Major, S., & Seabra-Santos, M. J. (2014). Factor validation of the Portuguese version of the social skills scale of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Paidéia, 24 (58), 145-153.

Matson, J. L., & Boisjoli, J. A. (2008). Cutoff scores for the Matson Evaluation of Social Skills for Individuals With Severe Retardation (MESSIER) for adults with intellectual disability. Behavior Modification, 32 (1), 109-120.

Matson, J. L., Neal, D., Fodstad, J. C., Hess, J. A., Mahan, S., & Rivet, T. T. (2010). Reliability and validity of the Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters. Behavior Modification, 34 (6), 539-558.

Matson, J. L., Neal, D., Worley, J. A., Kozlowski, A. M., & Fodstad, J. C. (2012). Factor structure of the Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters-II (MESSY-II). Research in Developmental Disabilities, 33 (6), 2067-2071.

Mota, C. P., Matos, P. M., & Lemos, M. S. (2011). Psychometric properties of the Social Skills Questionnaire: Portuguese adaptation of the student form (grades 7 to 12). The Spanish Journal of Psychology, 14 (1), 486-499.

Olaz, F. O., Medrano, L., Greco, M. E., & Del Prette, Z. A. (2009). Argentinean adaptation of the Social Skills Inventory IHS-Del-Prette. The Spanish Journal of Psychology, 12 (2), 756-766.

Pössel, P., & Häussler, B. (2004). Translation and validation initiatives of the German version of the Teenage Inventory of Social Skills. Zeitschrift fur Kinder-und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 32 (1), 37-43.

Shahim, S. (2004). Reliability of the social skills rating system for preschool children in Iran. Psychological Reports, 95 (3 Pt 2), 1264-1266.

Urbina, S. (2007). Fundamentos da testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed.

Van der Oord, S., Van der Meulen, E. M., Prins, P. J., Oosterlaan, J., Buitelaar, J. K., & Emmelkamp, P. M. (2005). A psychometric evaluation of the social skills rating system in children with attention deficit hyperactivity disorder. Behavior Research and Therapy, 43 (6), 733-746.

Vaz, S., Parsons, R., Passmore, A. E., Andreou, P., & Falkmer, T. (2013). Internal consistency, test-retest reliability and measurement error of the self-report version of the Social Skills Rating System in a sample of Australian adolescents. Plos One, 8 (9), 1-8.

Verhoeven, E. W., Smeekens, I., & Didden, R. (2013). Brief report: suitability of the Social Skills Performance Assessment (SSPA) for the assessment of social skills in adults with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43 (12), 2990-2996.

Wang, H. T., Sandall, S. R., Davis, C. A., & Thomas, C. J. (2011). Social skills assessment in young children with autism: a comparison evaluation of the SSRS and PKBS. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41 (11), 1487-1495.

Whiteside, S. P., McCarthy, D. M., & Miller, J. D. (2007). An examination of the factor structure of the Social Skills Rating System parent elementary form. Assessment, 14 (3), 246-254.




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027/psico-imed.v7n1p4-14

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Direitos autorais 2015

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

  Periódicos CAPES
DOAJ.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
latindex.jpg
  Diadorim.jpg   Google Scholar
  erihplus.png  
circ.png
 SIS